Om en kund inte betalar


En vanlig tvist som kan uppstå är när en kund inte betalar i tid. I första hand kan man då skicka en betalningspåminnelse till kunden, när förfallodatumet för fakturan har passerat och kunden fortfarande inte har betalat. Har man avtalat om påminnelseavgift har man rätt att ta ut 60 kronor för betalningspåminnelsen. Man har även rätt att ta ut dröjsmålsränta, som bör specificeras i avtalet och då gäller avtalad dröjsmålsränta. Är den inte avtalad har man rätt att debitera referensränta + 8 procent. Referensräntan fastställs av Riksbanken. Är kunden näringsidkare behöver man inte upplysa om dröjsmålsränta, men är kunden en konsument måste man göra det, till exempel på fakturan. 


Förseningsersättning

Om en näringsidkare inte betalar i tid har du som leverantör rätt att ta ut en förseningsersättning på 450 kronor, utöver dröjsmålsräntan. Rätten till förseningsersättning gäller om du inte redan har skickat ut inkassokrav och får inte heller kombineras med påminnelseavgift.


Inkassokrav 

Om en kund inte betalar trots betalningspåminnelse kan du därefter skicka ett inkassokrav, där du informerar kunden om att du tänker inleda rättsliga åtgärder vid fortsatt utebliven betalning. Enligt lag får man debitera 180 kronor i inkassokostnad för inkassokravet och man får endast skicka ett inkassokrav per fordran. Ett inkassokrav kan man skicka själv, eller anlita ett inkassoföretag som gör det åt en.


Betalningsföreläggande

Har kunden trots detta inte betalat kan man skicka ärendet till Kronofogden som kan hjälpa till att driva in skulden. Då ansöker man om ett betalningsföreläggande hos Kronofogden. Om ansökan går igenom får man ett utslag (beslut) av Kronofogden vilket är en exekutionstitel som ligger till grund för utmätning. Men om kunden bestrider kravet går ansökan om betalningsföreläggande inte igenom och då måste ärendet tas upp i tingsrätten istället. När en kund bestrider kravet säger man att fordran är tvistig och för att gå vidare måste man ansöka om stämning i tingsrätten. Om domstolen anser att du har rätt får du en exekutionstitel som kan ligga till grund för utmätning. Vid utmätning tar Kronofogden kundens egendom i anspråk för att driva in skulden.


Återtagning

Om du har sålt en vara kan du i vissa fall få tillbaka varan om köparen inte betalar. Då kan du ansöka om återtagning hos Kronofogden. Återtagning är en form av handräckning där Kronofogden genom tvång tar tillbaka den obetalda varan. Ett krav för att få använda sig av det är att du har förbehållit dig rätten att återta varan om köparen inte uppfyller vissa villkor, vilket ska ha avtalats vid köpet. Det går inte att avtala om ett förbehåll om återtaganderätt i efterhand. Om köparen bestrider återtagandet måste ärendet lösas i domstol.