Fakta om betalningsanmärkningar


Vad är en betalningsanmärkning?

Betalar man inte sina räkningar i tid kan man få en betalningsanmärkning, vilket är något som både privatpersoner och företag kan få. En betalningsanmärkning innebär att ett kreditupplysningsföretag har en uppgift om att man inte har betalat en skuld i tid vilket kan göra det svårt att få lån, hyra lägenhet eller handla mot faktura. Företag använder sig av kreditupplysningsföretagen och deras upplysningar om betalningsanmärkningar för att få ett bra underlag och avgöra hur stor risk det är att ge krediter eller låna ut pengar till någon.


Hur får man en betalningsanmärkning?

Vanliga sätt att få en betalningsanmärkning är till exempel utslag i mål om betalningsföreläggande från Kronofogden, tredskodomar från tingsrätten, missbruk av bankkonton och krediter, konkurser, skuldsanering och misslyckade utmätningsförsök. Vid betalningsföreläggande får företag en betalningsanmärkning redan när någon ansöker om det, det behövs alltså inte ha fastslagits att företaget är skyldigt att betala innan ett företag får en betalningsanmärkning, till skillnad mot privatpersoner och enskilda näringsidkare som kan bestrida betalningsföreläggandet innan någon betalningsanmärkning utdelas. 


Hur länge finns en betalningsanmärkning kvar?

En betalningsanmärkning finns kvar i kreditupplysningsregistren i tre år för privatpersoner och fem år för juridiska personer (till exempel aktiebolag). Ansökan om betalningsföreläggande finns kvar i två år för företag. För aktiebolag är vissa betalningsanmärkningar värre än andra. Värst är utmätningsförsök när Kronofogden söker tillgångar i bolaget och inte hittar några. Andra allvarliga betalningsanmärkningar är misskötta bankkrediter, beslut om rekonstruktion och konkursansökan. Risken för att ett bolag med en allvarlig betalningsanmärkning går i konkurs inom ett år är över 70 procent. Mindre allvarliga betalningsanmärkningar är till exempel restförd TV-avgift och restförd vägavgift/vägtrafikskatt.

Tips för att undvika betalningsanmärkningar:

  • Betala räkningar i tid.
  • Vid resa försök att inte lämna obetalda räkningar som hinner förfalla till betalning.
  • Förhandla med kreditgivare/fordringsägare om betalningshinder uppstår för att ta fram en ny avbetalningsplan.